Gałęzie transpotu
Spedycja, to nie tylko organizacja przewozu ciężarówką z punktu A do punktu B. W zależności od rodzaju transportu i specjalizacji, spedycję można podzielić na:
transport drogowy
transport morski
lotniczy lotniczy
transport kolejowy
transport śródlądowy
W ostatniej dekadzie rozwinął się
transport intermodalny/multimodalny (wykorzystanie w jednym procesie różnych gałęzi oraz środków transportu).
Skoro spedycja to działalność polegająca na pośrednictwie, doradztwie, organizowaniu, koordynowaniu i kontrolowaniu przewozu towarów w imieniu klienta, to analogicznie wyróżniamy takie same rodzaje (gałęzie) spedycji:
spedycja drogowa, spedycja morska, spedycja lotnicza, spedycja kolejowa, spedycja intermodalna / multimodalna (łączenie różnych gałęzi i środków transportu).
💡 W skrócie 💡
Spedycja = pośrednictwo, doradztwo, organizowanie, koordynowanie i kontrolowanie
Transport = fizyczne dysponowanie środkiem transportu i wykonywanie przewozu
Transport to fundament całej branży spedycyjnej i logistycznej. Bez odpowiedniego doboru środka transportu nawet najlepiej zaplanowana operacja handlowa może zakończyć się stratami finansowymi, opóźnieniami lub niezadowoleniem klienta.
Rolą spedytora jest zrozumienie, jakie możliwości dają poszczególne gałęzie transportu i umiejętne dopasowanie ich do konkretnego zlecenia.
Wybór środka transportu zależy od wielu czynników, w tym:
rodzaju i wartości ładunku – inaczej przewozi się elektronikę, a inaczej produkty spożywcze,
czasu dostawy – czy klient oczekuje błyskawicznego dostarczenia, czy liczy się głównie cena,
odległości i kierunku transportu – przewóz krajowy rządzi się innymi zasadami niż międzykontynentalny,
kosztów – każdy środek transportu ma swoją charakterystykę cenową,
infrastruktury i dostępności – porty, lotniska, linie kolejowe czy sieć dróg determinują, jakie opcje są realne,
Dla przyszłego spedytora kluczowe jest zrozumienie, że nie istnieje jeden „najlepszy” środek transportu. Każdy ma swoje zalety i ograniczenia, a sztuką jest umiejętne zestawienie ich ze sobą w taki sposób, aby znaleźć optymalny balans pomiędzy czasem, kosztami i bezpieczeństwem przewozu.
Współczesna logistyka coraz częściej sięga po rozwiązania mieszane (np. transport intermodalny), które pozwalają łączyć atuty różnych środków. Dzięki temu można zredukować koszty, skrócić czas i jednocześnie działać bardziej ekologicznie.
Już na etapie planowania dostawy spedytor analizuje
Co dokładnie przewożę?
Jak szybko ładunek musi dotrzeć do klienta?
Które opcje są dostępne w danej relacji?
Jakie ryzyka wiążą się z wyborem danego środka?
Dopiero znając odpowiedzi, można podjąć świadomą decyzję i wybrać najlepszą opcję realizacji przewozu towaru.
Charakterystyka: elastyczny, szybki, dostęp do większości miejsc.
Przykłady ładunków: palety, drobnica, towary szybkozbywalne
Zalety: dostępność, szybkość, możliwość dostawy „od drzwi do drzwi”.
Wady: ograniczenia wagowe, korki, przepisy kabotażowe, wpływ na środowisko.
Ciekawostka: w UE transport drogowy odpowiada za ok. 70% przewozów.
Charakterystyka: dominujący w przewozach międzynarodowych (ok. 80% światowego handlu).
Rodzaje statków: kontenerowce, masowce, tankowce, ro-ro (samochodowce).
Przykłady ładunków: kontenery, surowce (ropa, gaz, węgiel), samochody.
Zalety: bardzo duża ładowność, niskie koszty przy dużych wolumenach.
Wady: długi czas transportu, ryzyko opóźnień w portach, zależność od warunków pogodowych.
Ciekawostka: największe statki przewożą ponad 23 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych).
Charakterystyka: najszybszy, ale też najdroższy
Przykłady ładunków: farmaceutyki, elektronika, dostawy „just-in-time”, towary luksusowe, przesyłki kurierskie
Zalety: czas, bezpieczeństwo, globalny zasięg
Wady: bardzo wysokie koszty, ograniczenia wagowe i gabarytowe.
Przykład zastosowania: DHL, FedEx, UPS – logistyka kurierska oparta głównie na transporcie lotniczym.
Charakterystyka: masowe ładunki, duże wolumeny, stabilność czasowa
Przykłady ładunków: węgiel, stal, kontenery, zboża
Zalety: ekologia, bezpieczeństwo, niskie koszty jednostkowe przy dużych ilościach
Wady: ograniczona sieć torów, konieczność przeładunku (brak elastyczności „door-to-door”)
Przykład zastosowania: Nowy Jedwabny Szlak – przewozy kolejowe Chiny–Europa
Definicje:
Intermodalny – przewóz ładunku w jednej jednostce (np. kontenerze) kilkoma środkami transportu z wykorzystaniem różnych gałęzi transportu
Multimodalny – przewóz kilkoma środkami transportu, ale niekoniecznie w jednej jednostce z wykorzystaniem różnych gałęzi transportu
UWAGA!!! w praktyce często te dwa określenia funkcjonują jako synonim i używane są zamiennie.
Zalety: optymalizacja kosztów i czasu, ekologia
Przykład zastosowania: kontener płynący statkiem z Chin do Hamburga, następnie koleją do Polski i ciężarówką do klienta.
Chciałbyś rozpocząć pracę jako spedytor?